آنچه یاد می گیرم

چیزهایی که یاد می گیرم رو اینجا می نویسم

آنچه یاد می گیرم

چیزهایی که یاد می گیرم رو اینجا می نویسم

سیمبلها در لیتک

یک سایت خیلی خیلی جالب برای دسترسی به تمام symbol های latex پیدا کردم:

http://detexify.kirelabs.org/classify.html


در قسمت classify شکل تقریبی سیمبلی که در ذهنتونه رو می کشید و سایت لیست سیمبلهای مشابه رو به همراه دستور لیتک شون میاره.

در قسمت symbols لیست تمام سیمبل ها رو می تونید ببینید.


واقعا عالیه!

اول شنیدن و صحبت کردن رو یاد بگیرید فقط

یک نکته راجع به یادگیری زبان:

امروز یه مقاله می خوندم که نوشته بود زبان رو باید به صورت طبیعی یاد گرفت. مثل روشی که بچه ها یاد می گیرن. چند نکته ی اساسی رو در یادگیری صحبت کردن زبان بیان کرده بود: روزی فقط یک درس نیم ساعتی یاد بگیرید، آن هم از افرادی که native صحبت می کنند و اول شنیدن و صحبت کردن رو یاد بگیرید و در اون مدت اصلا روی نوشتن و خواندن کار نکنید. سعی کنید با پیش بینی کردن یاد بگیرید. یعنی وقتی کسی با شما صحبت می کنه پیش بینی کنید که چی می خواد بگه و این به یادگیری زبان شما خیلی کمک می کنه.


یک متدولوژی یادگیری صحبت کردن با افراد یک کشور هست که با روزی نیم ساعت، در مدت ده روز، و فقط با گوش کردن (در راه یا هرجایی)، به شما این قدرت رو می ده که بتونید با لهجه ی عالی تمام نیازهای روزمره تون رو در یک کشور دیگه برآورده کنید. هر زبان این روش در چهار سی دی گنجانده شده که با قیمت ده دلار از این سایت قابل خریده. (البته نه در ایران...)

http://www.pimsleurapproach.com/


اما رمز این روش اینه که کلمات بسیار کلیدی که در مکالمات روزمره استفاده می شه رو در درسها گنجانده و با تکیه بر اصول یادگیری صحبت کردن به شما اعتماد به نفس کافی رو برای صحبت کردن با دیگران می ده.


من تا حدی با این روش موافقم. خود ما سالهای زیادی رو صرف یادگیری زبان انگلیسی کردیم که این نشانه ی نادرست بودن روش یاد دادن زبان در مدارس و آموزشگاههای ماست. 


Quran word of the day

امروز تصمیم گرفتم هرروز وقت کردم، هرروز مث امروز دلم واسه ی یه ناشناس تنگ شد، هر وقت دلم بی دلیل گرفت، هروقت یاد روز اولین و آخرین دیدارمون افتادم، هروقت خواستم ازش تشکر کنم که منو از اون همه گناه پاک کرد و هروقت خواستم باهاش تجدید پیمان کنم، یا اصن یه وقتی اگه هیچ کدوم از اینا نبود ولی دلم یه همزبونی خواست که ندونستم کیه یا دلم خواست این بعد علمم هم بالا ببرم یا یه دفعه احساس کردم بار امانتی که به دوشم گذاشته شده رو گم کردم و بعد وقتی وجدانم بیدارتر شد،


وقتی هدف از بودنو درک نمی کنم،


تصمیم گرفتم هروقت این وقتا شد یه صفحه قرآن بخونم. و مثل همیشه هرچی یاد گرفتم با افتخار می ذارم اینجا...

کشیدن شکل مدار در لیتک

تا به حال شده بخواهید شکل یک مدار الکترونیکی را بکشید؟ 

برای این کار می توانید از بسته ی CircuiTikz استفاده کنید. این بسته یکی از زیرمجموعه های tikz است که برای رسم بلاگ دیاگرام در این پست معرفی شد.


برای رسم مدار با کمک این بسته بهتر است بر اساس مختصات نقاط عمل کنید. به این معنی که از مختصات (۰و۰) شروع کرده و مشخص کنید هر المان، خط یا دایره در چه مختصاتی باید قرار داده شود. 


لیست کامل تمام دستورات و المان های تعریف شده در این لینک وجود دارد.

چند مثال را در اینجا می توانید ببینید.

syms

حل معادله، مشتق و انتگرال و تبدیل فوریه و لاپلاس و رسم تابع و تمام محاسبات سیمبلیک(نه عددی) با استفاده از دستور sym یا syms قابل انجام است.

syms x y z سه سیمبل با این اسم ها ایجاد می کند

f=x^2+2*y+z/2 تابع اف را بر حسب سه متغیر تعریف شده مشخص می کند

int(f,x) اف را برحسب ایکس انتگرال می گیرد

diff(f,y) اف را برحسب وای مشتق می گیرد

subs(f,z,2) در تابع اف متغیر زد را با عدد دو جایگذاری می کند

ezplot(f) تابع اف را رسم می کند

ezplot3 رسم سه بعدی

ezsurf رسم سطح

simplify(f) اف را ساده می کند

pretty(f) اف را به صورت خوانا می نویسد

solve(f) صفر تابع اف را می یابد

text(1,2,'minimum') روی پلات در نقطه ی یک و دو عبارت مینیمم رو می نویسد


تمام اطلاعات و لیست دستورات و ... در این لینک

mupad

نکات matlab که در این بخش می گم مطابق با آخرین ورژن یعنی ۲۰۱۱ است.


ماشین حساب کامل با امکان حل معادلات دیفرانسیل، حل های عددی، حل معادلات، رسم نمودارها تنها با یک کلیک... و گزارش گرفتن از داده ها و ارتباط دادن آن با برنامه های matlabو ...


دستور mupad را در command window تایپ کنید. مثال: دو عبارت زیر را تایپ کنید: با این کار معادلات دیفرانسیل ساده ای را حل خواهید کرد.


o:=ode(y'(x)=y(x),y(x))

ode::solve(o)